Cookie
Deze website plaatst alleen functionele cookies 

Wij verzamelen en delen geen privacy gevoelige informatie via deze website en gebruiken alleen noodzakelijke, functionele cookies. Deze helpen de website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. 

Akkoord
Niet akkoord

We gaan uit elkaar

besparen_uit_elkaar

Als je gaat scheiden, moet je veel regelen. Probeer samen afspraken te maken over de echtscheiding, bijvoorbeeld over de kinderen. Ook moet je afspraken maken over de verdeling van jouw spullen en de woning. Kom je er samen niet uit, dan kun je hulp inschakelen van een mediator of advocaat.

Als je uit elkaar gaat, moet er veel geregeld worden. Hieronder vind je een aantal onderwerpen waarover je mogelijk iets moet regelen. Wij helpen je graag met informatie en advies en raden je altijd aan om een onafhankelijke 3e persoon te betrekken in deze lastige situatie. 

  • Bij een huwelijk en geregistreerd partnerschap zijn er veel (financiële) zaken vastgelegd. Lees hier meer in deze brochure van de overheid (https://www.rijksoverheid.nl/documenten/brochures/2016/12/05/u-gaat-scheiden ) Kijk - als je samenwoont en uit elkaar gaat - in je samenlevingscontract welke afspraken je hebt gemaakt. 
  • Partneralimentatie (geldt niet voor samenwonenden)
  • Pensioenverdeling
  • Gezamenlijke woning. Als je samen met je ex-partner een koophuis hebt, ben je vaak ook samen verantwoordelijk voor de hypotheek. Dat heet hoofdelijke aansprakelijkheid. Wil één van jullie in het huis blijven wonen? Dan moet de ander uit de hoofdelijke aansprakelijkheid worden ontslagen. Daarvoor moet de bank of verzekeraar meewerken. Dat doet de bank of verzekeraar alleen als de achterblijvende partner voldoende inkomen heeft.
  • Check de gevolgen voor je belastingaangifte en -teruggave (zoals fiscaal partnerschap, alimentatie)
  • Heb je recht op toeslagen?
  • Welke verzekeringen heb je samen? (zoals een levensverzekering)
  • Verdeel bezittingen en schulden en leg afspraken vast in een convenant.
  • Kinderalimentatie, ouderschapsplan, co-ouderschap, inkomensregelingen.  De tegemoetkomingen voor schoolkosten, heffingskortingen, kindgebonden budget en huurtoeslag gaan naar één ouder. Hetzelfde geldt voor de kinderbijslag. Neem afspraken die je hierover maakt op in het ouderschapsplan.

Wat wil je weten?

Wij kunnen je helpen met financiële vragen, zoals fiscale gevolgen en de gevolgen voor je hypotheek of verzekeringen. Neem daarvoor gerust contact met ons op. 

Bel ons op nummer 070 - 392 61 64
Of vul hier jouw nummer in en wij bellen je zo snel mogelijk terug.

Veelgestelde vragen

Kan ik een hypotheek krijgen zonder vast contract?

Heb je nog geen vast contract, dan kun je je werkgever vragen of hij op zijn werkgeversverklaring wil opschrijven dat het zijn bedoeling is om jouw huidige dienstverband voor 'bepaalde tijd' na afloop om te zetten naar een arbeidsovereenkomst voor 'onbepaalde tijd' (een vaste baan). Voor de meeste geldverstrekkers biedt dat voldoende zekerheid bij het beoordelen van een hypotheekaanvraag.

Ook als er geen zicht is op een vaste dienstverband, bestaat de mogelijkheid dat de bank zijn oordeel wil baseren op basis van je gemiddelde inkomen uit de laatste 3 jaar. Dit noemt men wel het 'flexinkomen'. We kunnen tegenwoordig met diverse uitzendorganisaties in overleg treden om een toetsinkomen vast te stellen. We bespreken de mogelijkheden graag met je. 

Wat betekent het JKP (jaarlijks kostenpercentage)?

Via het jaarlijks kostenpercentage (JKP) krijg je een betere vergelijking tussen hypotheekaanbieders. Het JKP is het percentage dat je betaalt inclusief bijkomende kosten én rekening houdend met of je vooraf of achteraf de rente betaalt. Het drukt de totale kosten van de hypothecaire lening uit als jaarlijks percentage. Dat is dus altijd hoger dan de nominale rente (de hypotheekrente). In de berekening van het JKP is een inschatting van de volgende kosten meegenomen:

  • het bedrag dat je jaarlijks aan rente en aflossing betaalt voor de lening
  • plus de kosten die je moet maken om de lening te kunnen krijgen (dat kan variëren, maar denk aan: kosten voor NHG; advies- en bemiddeling; taxatie; inschrijving kadaster; opstalverzekering; overlijdensrisicoverzekering
Wat betekent een hypotheek voor mijn belastingaangifte?

Het Nederlands belastingstelsel is opgedeeld in drie zogenaamde ‘boxen’. 

  • Box 3 kijkt naar je vermogen: het verschil tussen je bezittingen en schulden.
  • Box 2 kijkt alleen naar inkomen uit een ‘aanmerkelijk belang’ in een onderneming
  • In Box 1 zit het zogenaamde ‘belastbaar inkomen uit werk en woning’. Hierin valt bijvoorbeeld je salaris, een uitkering en winst uit je onderneming. In deze box kom je ook je (eerste*) eigen woning en je hypotheek tegen 

Voordeel van een eigen woning is, dat je in Box 1 de betaalde hypotheekrente mag aftrekken van je inkomen. Daar tegenover staat dat je het ‘eigenwoningforfait’ erbij moet optellen. Toch levert dat per saldo vaak een fikse teruggave op. 

Direct verlagen van je maandlasten
Het belastingvoordeel krijg je normaal gesproken in één keer terug binnen 2-3 maanden nadat je aangifte deed over het afgelopen jaar. Je kunt echter ook zorgen dat je direct al maandelijks een teruggave krijgt. Dat betekent elke maand lagere woonlasten. Je doet dat in vier eenvoudige stappen in Mijn Belastingdienst, via een Verzoek om een voorlopige aanslag. Zorg dat je je gegevens hiervoor bij de hand hebt. Dit zijn naast je DigiD in ieder geval:

  • Inkomsten over het lopende kalenderjaar
  • Saldo van je spaarrekening en de hoogte van andere vermogensbestanddelen
  • De WOZ-waarde van je woning (van vorig jaar)
  • Gegevens over de hypotheek
  • Overzicht van de aftrekposten

Geen aftrek hypotheekrente*
Heb jij een tweede woning gefinancierd met een hypotheek? De hypotheekrente die je hiervoor betaalt is niet fiscaal aftrekbaar. Dit geldt ook als je een deel van de hypotheek niet gebruikt voor de eigen woning, maar bijvoorbeeld voor het kopen van een auto. Dit heeft te maken met het feit dat dit deel van de hypotheek dan niet in box 1 valt, maar in box 3: bezittingen en schulden.